Favorited Genoeg te ontdekken by Frank Meeuwsen

Frank schrijft over de lol en het waarom van bloggen, in referentie aan een posting van Elja en mijzelf langs die lijnen. En demonstreert zo waarom hij al 25 jaar blogt deze zomer (en ik in november 23 jaar). Bloggen gaat niet om anderen iets te zeggen te hebben, maar wel over het achterlaten van langere sporen die anderen tegen kunnen komen. Om zo in gesprek te komen of elkaar te inspireren Omdat je zelf enthousiast bent over wat je deelt, is wat je schrijft altijd goed genoeg. En leidt het tot authentieke interactie, in die gevallen waarin er reacties komen. Want geen reacties maakt ook niet uit. Goed genoeg, het is iets om je elke keer opnieuw weer te realiseren. Dank voor het oppikken van het conversatie- en exploratiedraadje Frank.

Wat ik lees bij Ton resoneert enorm bij mij op dit moment. […] Ik haal enorm veel plezier uit de ontdekkingstochten die ik nu doe. […] lezen over creativiteit, eigen oude interesses opnieuw ontdekken. Het zijn allemaal bezigheden [..] waar ik enorm veel voldoening uit haal. En ik vind het leuk om dat met anderen te delen. Want dat doet er toe.

Frank Meeuwsen

Debuutroman 2024 van Koos, shortlisted voor de Libris Literatuurprijs 2025. Kwam het tegen bij Bijleveld in Utrecht eind maart. Prachtig rauw en scherp observerend geschreven, vol emotie.

Ik associeer dit boek met Homo Faber (1957) van de Zwitserse schrijver Max Frisch (1911-1991). Dat las ik als tiener eerder als handleiding voor het onderdrukken van emotie, maar in de wetenschap dat dat zich zou wreken. Rouwdouwers las ik vol mededogen. Ik las het uit op een bijzonder heldere aprildag vliegend boven de golf van Biskaje op weg naar Lissabon, denkend over wat thuis (kunnen) komen betekent.

Digitale autonomie klinkt mooi en noodzakelijk. In de praktijk maken product managers en IT-managers keuzes op andere gronden dan ‘autonomie’. Een klassiek geval van een weging moeten maken tussen iets dat abstract is (‘autonomie’), versus iets dat veel concreter en vertrouwder is voor degene die een beslissing neemt (‘total cost of ownership’ bijv.). Bij digitale ethiek zie ik dat ook vaak, en in wegingen t.a.v. de AVG ook. Het concrete wint het dan meestal van het abstracte of algemene. Omdat je verschillende categorieën van dingen aan het vergelijken bent en we daar slecht in zijn.

Hoe maak je digitale autonomie tastbaar genoeg om het op directieniveau besproken te krijgen? Door de te vergelijken aspecten wel vergelijkbaar te maken. Recent kreeg ik een inkijkje in hoe dat binnen een grote uitvoeringsorganisatie is gegaan.

Startpunt was de probleemstelling: de keuze voor bepaalde digitale diensten o.b.v. louter financiële en technische factoren leidt tot afhankelijkheden. Dit introduceert operationele en financiële kwetsbaarheden, omdat er beslissingen buiten de eigen organisatie kunnen worden genomen die rechtstreeks de eigen primaire operationele processen stil kunnen leggen.

Het digitale stapelmodel uit de Digitale Open Strategische Autonomie (DOSA, 2023 Ministerie van Economische Zaken) is als hulpmiddel bij de analyse ingezet.

Het stapelmodel maakt onderscheid in lagen, van grondstoffen onderin via infrastructuur naar data en applicaties.

De analyse keek naar twee assen op elk van die lagen: is de organisatie ervan of niet? doet de organisatie het zelf, of doen ze het niet zelf?

In dit geval is de organisatie zelf op het vlak van data en toepassingen zeer actief, en dat behoort ook tot de kern van wie ze zijn. Maar ze besteden ook veel uit. In mindere mate geldt hetzelfde voor ‘zachte infrastrctuur’. Ze zijn niet van de harde infra, en hardware, en al helemaal niet van grondstoffen, en doen daar ook vrijwel niets zelf.

En wat was de verandering in de afgelopen jaren?

In bovenstaande plaatje zie je dat er op de vlakken van data, applicaties en zachte infrastructuur meer is uitbesteed in de afgelopen jaren. Daarbij is men ook zelf veel blijven doen m.b.t. data en applicaties, maar op het vlak van zachte infrastructuur is men minder zelf gaan doen en zijn bepaalde activiteiten gestopt.

Om afhankelijkheden te verminderen (m.n. daar waar je ‘er van bent’ maar wel veel uitbesteed), kun je benoemen of je de verandering wilt omkeren, en of je dat samen met anderen wilt doen. In onderstaande plaatje bijvoorbeeld, zelf volledig op de data focussen, t.a.v. applicaties zelf veel blijven doen, minder uitbesteden en meer samenwerken in de keten, en t.a.v. zachte infrastructuur minder zelf doen, meer samenwerken in de keten, en minder uitbesteden.

Hieruit volgen in een discussie makkelijker elementen van een uitvoerbare strategie, en concretere afwegingen t.a.v. inkoopvereisten die je aan anderen stelt, kennisontwikkeling in de organisatie, en samenwerkingsverbanden met ketenpartners.

In reply to SPARK! Toon random kennis in Obsidian by Frank Meeuwsen

Leuk Frank! Ik heb het nog niet geprobeerd of bekeken, maar ik ga dit denk ik proberen te gebruiken om een random quote uit mijn map van web clippings te halen en af te beelden bovenin mijn Daglog. Om op die manier blootgesteld te worden aan dingen die ik al een keer bewaarde. Je vraagt naar aanvulling: zou je in plaats van een map ook naar een enkel bestand kunnen wijzen? Bijvoorbeeld naar de annotaties van een boek dat ik net las, zodat ik dat als het ware verder verwerk door toevallige interactie er mee.

… op mijn Obsidian homepage laad ik continu een random paragraaf uit de Tao Te Ching. Door op een button te klikken verandert de paragraaf en kan ik naar het origineel doorklikken voor verdere studie. Ik maakte hiervoor een eigen script…. Kun je hier iets mee? Zo ja, waar gebruik je het nu voor?

Frank Meeuwsen