Verbazingwekkend hoe 40 jaar nadat openbaarheid het absolute uitgangspunt van de wet is geworden (openbaar, tenzij), de WOB en de aankomende WOO vooral nog altijd kramp veroorzaakt. Hier op het Overheid360 congres wordt weer veel angst geuit.

Zo wordt de eis dat je je informatiehuishouding op orde moet hebben als heel lastig gezien. Dat is het ook. Dat ligt alleen niet aan de WOO of WOB, die maakt slechts zichtbaar dat je de boel niet op orde hebt. Kennelijk is het heel vervelend voor velen dat anderen dat zien. Maar openheid is nu juist precies de bedoeling van beide wetten. Kwaliteit van openbaar bestuur en democratische legitimiteit en zo.

Comments are closed.

To respond on your own website, enter the URL of your response which should contain a link to this post's permalink URL. Your response will then appear (possibly after moderation) on this page. Want to update or remove your response? Update or delete your post and re-enter your post's URL again. (Find out more about Webmentions.)

Mentions

Reposts

Likes